Home » Vállalkozás indítása

Vállalkozás indítása

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

hands-460872_640

Hogyan kell egyéni vállalkozást indítani?

Mivel ez az oldal alapvetően az egyéni vállalkozók adózási ügyeivel foglalkozik, nem célom kitérni a gazdasági társaságok alapításának kérdéseire. Miután gazdasági társaság alapíátáshoz (bt- betéti társaság, kkt- közkereseti társaság) mindenképpen szükséges ügyvéd közreműködése, a részletekbe menő leírást feleslegesnek tartom.

Az egyéni vállalkozás azonban önállóan is indítható, mégpedig kétféle módon : személyesen vagy ügyfélkapun keresztül is. Ha még nem rendelekezel ügyfélkapuval, akkor a személyes ügyintézés lesz a leggyorsabb, és a vállalkozás indításának “mellékhatásaként” még egy ügyfélkapuval is gazdagodni fogsz :).

========================
Személyesen – okmányirodában
========================
Bármely okmányirodában lehet kezdeményezni az egyéni vállalkozói engedély kidását.

Amire szükség lesz:

  • személyi igazolvány és lakcímkártya,
  • egy valós e-mail cím (ügyfélkapu létesítséhez,
  • ha a folytatni kíván tevékenység megkívánaj, akkor erkölcsi bizonyítvány és a képesítést igazoló okmányok,
  • a folytatni kívánt tevékenység(ek) ÖVTJ kódja.Az egyéni vállalkozás indítása ingyenes, fizetni csak akkor kell, ha vállalkozás indításáról nem elégszel meg a kapott tanusítvánnyal, hanem igényt tartasz a vállalkozói igazolványra is. Ennek ára 10.000 ft.

=======================
Online – ügyfélkapun keresztül
=======================

Az egyszerűbb eset, ha már van ügyfélkapu hozzáférésed, mert ha nincs, akkor 0. lépésként be kell sétálni az okmányirodába és regisztrálni kell.  Sajnos ügyfélkapu nélkül sem elindítani, sem működtetni nem lehet egy egyéni vállalkozást. Ehhez ugyancsak szükség lesz egy valós e-mail címre.

Ha az ügyfélkapu megvan, akkor a következő lépéseken kell végigmenni:

  • telepítjük a NAV általános nyomtatványkitöltő programját (ÁNYK)
  • az ÁNYK telepíts után a kikeressük és letöltjük a lakhelyünk szerinti okmányiroda bejelentő nyomtatványát
  • melyet értelemszerű kitöltés után az ügyfélakpun keresztül el kell küldenünk.Az egyéni vállalkozói tevékenység akkor kezdhető meg, ha az ügyfélkapus tárhelyre a nyilvántartásba vételről szóló igazolás is megérkezett. Ezen közlik az egyéni vállalkozás adatait (adószám, KSH szám, nyilvántartási szám stb.). A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvános Nyilvántartásában is.

Akár személyesen, akár online intézzük a vállalkozás indítását, néhány dolgot mindenképpen át kell gondolnunk előre:

  • Mint már fent említettem, a szakmakód jegyzékben érdemes megkeresni azt a néhány tevékenységet, melyeket folytatni kívánunk, mert ezekre is szükség lesz a bejelentő lap kitöltéséhez.
  • Ha a szakmakódok megvannak, nem árt annak is utánanézni, hogy szükséges e valamilyen bejelentés, engedély vagy képesítés az adott szakma gyakorlásához.
  • Át kell gondolni hogy elsősorban a lakosságnak vagy vállalkozásoknak szeretnénk értékesíteni majd. Amennyiben lakossági ügyfélkört tervezünk érdemesebb lehet alanyi ÁFA mentességet választani, hogy árainkkal versenyelőnyre tehessünk szert!
  • Adózás szempontjából el kell dönteni, hogy az egyéni vállakozásból származó jövedelmünket milyen módon kívánjuk majd “leadózni”, körülményektől függően választhatjuk a vállalkozói SZJA-t, az átalányadózást valamint a KATA adózást is.
  • Ha alanyi áfa mentességet választunk, akkor nem kötelező küldön bankszámlát nyitni vállalkozásunknak, de ha nem magunk végezzük könyvelésünket, akkor azért érdemes lehet elkülönítetten kezelni a vállalkozás pénzét.